تولیدی و پخش پوشاک مدارس ایرانیان
0 Products View cart

No products in the cart.

انواع بازی های حرکتی هیجان انگیز

انواع بازی های حرکتی هیجان انگیز

انواع بازی های حرکتی هیجان انگیز ! ناخواسته وقتی میخونیمش به شدت هیجانی میشیم و دلمون میخواد بدونیم چه چیزهایی هستن و چه بازی هایی مارو به هیجان می رسونن.

در پیش دبستانی یا مهدکودک فعالیت بدنی بالا هستش و ما برای تخلیه انرژی شما بازی های حرکتی رو معرفی میکنیم تا بتونید بدر کنار دانش آموزانتون به بازی بپردازید و هم لذت ببرید.

فواید بازی‌های حرکتی برای کودک

داشتن فعالیت جسمانی منظم، تمرکز کودک را بهبود می‌بخشد. آن‌ها یاد می‌گیرند که پس از انجام کارهای سخت استراحت کنند، دوباره انرژی بگیرند و روی یک کار تمرکز کنند. افزایش رشد مغز کودک نیز از دیگر فواید جنب و جوش کودکان است. 

تحرک بیشتر، اکسیژن‌رسانی به مغز، عضلات و عروق را افزایش می‌دهد و اکسیژن برای عملکرد صحیح همه ارگان‌های بدن بسیار مهم است. بنابراین می‌توان گفت، به طور کلی کودکانی که فعالیت‌های بدنی بیشتری انجام می‌دهند، سلامت عمومی بهتری نیز دارند.

لی لی

این بازی قدیمی با پریدن با یک پا انجام می‌شود و به شدت برای تقویت تعادل، هماهنگی چشم و پا و حتی برخی از مهارت‌های اولیه ریاضی مفید است. از طرف دیگر کودک را حسابی به جنب و جوش می‌آورد و زمانی که به یک بازی گروهی تبدیل شود، برای تقویت مهارت‌های اجتماعی او نیز مفید است.

غلت زدن

به کودک خود بگویید تظاهر کند که یک کُنده چوب است. از او بخواهید دستان خود را دور سرش حلقه کند و روی چمن‌ها غلت بزند. این بازی برای هماهنگی عضلات پشت، گردن، شانه، لگن و تقویت استقامت مفید است. به ویژه اگر در یک زمین چمن شیبدار یا علفزار انجام شود. اگر نگران هستید که کودک شما زخمی شود یا آسیب ببیند، می‌توانید از یک پتو یا زیرانداز بزرگ استفاده کنید.

بازی من کی هستم

این بازی فانتزی برای تقویت قوه تخیل و تفکر کودک نیز بسیار موثر خواهد بود. می‌توانید یک حیوان را انتخاب کنید و مانند آن حیوان حرکت کنید و صدا دربیاورید. از کودک خود بخواهید که حدس بزند شما چه موجودی هستید. از کودک نیز بخواهید به همین شیوه عمل کند و این بار شما حدس بزنید که او چه حیوانی است.

گذر از موانع

می‌‌توانید این بازی را در حیاط یا باغ انجام بدهید. یک مسیر عبور را تعیین کنید و موانعی را بر سر راه بگذارید. برای موانع از جعبه، لاستیک‌های قدیمی یا تخته چوب استفاده کنید. از کودک بخواهید که موانع را یا با قدرت بدنی خود کنار بزند یا از روی آن‌ها بپرد.

گرگم به هوا

این بازی را به صورت گروهی انجام دهید. یک نفر را به عنوان گرگ تعیین کنید. هر کس که توسط گرگ لمس شد، باید مانند یک مجسمه در همان حالت بماند. تا زمانی که یکی از هم تیمی‌هایش او را لمس کرده و از این حالت خارج کند.

طناب بازی

این فعالیت برای بهبود مهارت تعادل و تمرکز کودک بسیار موثر است. ویژگی مثبت طناب‌بازی این است که به وسایل چندانی احتیاج ندارد. پریدن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های حرکتی کودکان است که از طریق این بازی بسیار تقویت می‌شود.

پریدن روی صفحات کاغذ

چند تکه کاغذ یا بشقاب یک بار مصرف را روی زمین بچینید. وانمود کنید قورباغه‌هایی هستید که روی آب می‌پرند و می‌خواهند با پریدن از این سنگ‌های کاغذی به طرف دیگر رودخانه بروند. این کار نیز برای حفظ تعادل و هماهنگی کودک بسیار موثر خواهد بود. به مرور ‌توانید فاصله صفحات کاغذی را از هم دورتر کنید تا کودک درگیر چالش‌های بیشتری شود.

شکار گم شده

می‌توانید این فعالیت را در طبیعت انجام دهید. روی یک ورق کاغذ یا مقوا تصویر یک شی یا حشره‌ای را که در طبیعت وجود دارد، بکشید و از کودک بخواهید که در اطراف باغ یا پارک به دنبال آن بگردد.انواع بازی های حرکتی

هلاهوپ

شک نکنید که کودک شما از کار کردن با حلقه‌های هولاهوپ لذت خواهد برد. اینکه بتوانید یک حلقه بزرگ را دور کمر خود بچرخانید نیاز به تمرین زیادی دارد و باید انقدر آن را انجام دهید تا مهارت لازم به دست آورید.

گوش کن و عمل کن

برای انجام این بازی باید یک سری دستورالعمل را به کودک بگویید و از او بخواهید که آن‌ها را حفظ کرده و دقیقاً مانند آنچه گفته‌اید، عمل کند. مثلاً بگویید: «سه بار بالا بپر، دو بار دور درخت بچرخ و ۱۰ قدم برو…» دستورالعمل‌ها و انجام ترتیب‌ها، باید با توجه به سن و مهارت کودک انجام شود.

پرش طولی

با فرزندان خود مسابقه پرش بدهید. البته در این بازی شما با هم رقابت نمی‌کنید. بلکه هر کدام رکوردهای قبلی خود را می‌شکنید. یک نقطه شروع داشته باشید و هر جایی که فرود آمدید، یک علامت زرد رنگ روی زمین بزنید و ببینید در آخر چقدر پیشرفت داشته‌اید.انواع بازی های حرکتی

مسابقه تعادل

با فرزندان خود دور هم جمع شوید. هر کدام یک حالت تعادلی به خود بگیرید. یک تایمر بگذارید و ببینید که کدام ‌یک زمان بیشتری را در آن وضعیت می‌توانید بمانید. می‌توانید این کار را با چشمان بسته یا ایستاده روی یک پا انجام دهید و به مرور حالت خود را پیچیده‌تر کنید.

گرفتن حباب‌ها

بچه‌ها عاشق حباب‌بازی هستند. در یک فضای باز حباب بسازید و از کودک بخواهید که آن‌ها را بگیرد. این بازی برای تمرین هماهنگی چشم و دست بسیار عالی است و بر تقویت تصمیم گیری سریع کودک بسیار اثرگذار است. البته به هیچ عنوان این بازی را با کودکان نوپا انجام ندهید.انواع بازی های حرکتی

حرکات موزون با دستمال کاغذی روی سر

یک دستمال کاغذی را روی سر کودک خود بگذارید و از او بخواهید بدون اینکه دستمال را به زمین بیندازد، با موزیک حرکت کند. می‌توانید این کار را به صورت یک مسابقه انجام دهید. هر کس که بیش از سایرین دستمال کاغذی را حفظ کند، برنده است. 

مکعب حرکت

یک مکعب بسازید و بر ضلع‌های مختلف آن حرکت‌های متفاوت را یادداشت کنید (مثلاً چرخیدن، پریدن، درجا زدن، یا انجام حرکت پروانه). هنگام استراحت بین انجام تکالیف یا هر زمان دیگری که حوصله کودک سر رفت این مکعب را مانند تاس بیندازید و از او بخواهید حرکتی را که نوشته شده، انجام دهد.

بازی تخم مرغ و قاشق

یک تخم مرغ پلاستیکی، توپ کوچک، لگو، لیمو یا هر اسباب بازی گرد دیگری را روی یک قاشق بگذارید. از کودک خود بخواهید بدون آنکه محتویات داخل قاشق را به زمین بیندازد، خود را به طرف دیگر اتاق برساند.

پنگوئن بازی

یک بادکنک را باد کنید و بین زانوی خود یا کودک قرار دهید. یک خط پایان تعیین کنید و تظاهر کنید که پنگوئن هستید. باید بدون انداختن یا ترکیدن بادکنک خود را به خط پایان برسانید.

دست زدن و پا کوبیدن

می‌توانید این حرکت ساده اما کاربردی را با موسیقی، خواندن شعر یا تلفظ هجاها همراه کنید. با این کار ضمن بهبود مهارت‌های ابتدایی سواد فرزند خود، می‌توانید او را به فعالیت‌های بیشتر وادار کنید.

نقاشی روی دیوار

برای انجام این بازی از تخته‌های سفید یا مقواهای چسبانده شده به دیوار استفاده کنید. این بازی یک روش عالی برای افزایش تعامل و جنب‌وجوش کودک در عین تقویت هوش و خلاقیت اوست.

راه رفتن روی نوارهای رنگی

با چسب‌های ‌نواری‌ رنگی، روی زمین خطوطی را رسم کنید. از کودکان بخواهید که بدون بیرون زدن از این خطوط، خود را از یک سر اتاق به سمت دیگر برسانند. این بازی برای حفظ تعادل بسیار موثر است.

0
Post comments