تولیدی و پخش پوشاک مدارس ایرانیان
0 Products View cart

No products in the cart.

معرفی بازی های گروهی در مدرسه

پوشاک مدارس ایرانیان

معرفی بازی های گروهی در مدرسه | بازی های گروهی در مدرسه | برای خوشحال بودن کودکان و دانش آموزان در مدارس و برای عوض شدن حال و هوای آنها بهتر است در زنگ های تفریحی و یا در کلاه های تفریحی بازی های گروهی متنوعی انجام داد.

بسیاری از مربیان مدیران و معلمان از این نکته روانشناسی غافل هستند که چگونه میتوانند با اقدامات کوچکی بین دانش آموزان صمیمت و دوستی بزرگی ایجاد کرد.

در پوشاک مدارس ایرانیان قرار است از ریزترین تا بزرگترین نکات در این مقاله بپردازیم.همراه ما باشید.

حالا سوال اینجاست که چرا؟

1-چرا بازی های گروهی؟

2-شاید به این موضوع فکر کنید که چرا بازی های گروهی در مدارس بسبار حائز اهمیت هستند؟

3-چه تاثیری در روحیه کودک دارد؟

4-آیا بهتر نیست کودک به حال خود در زنگ تفریح رها شود؟

5-بهترین بازی های گروهی که میتوان انجام داد کدام هستند؟

3 سوال اول بالا تنها یک جواب دارد : برای خوشحالی

باید بگویم که بازی های گروهی میتواند به بهترین شکل ممکن از کودکان استفاده کند تا روابط اجتماعی بهتری داشت باشند.

اگر کودکان رابه حال خود رها کنیم که بازی های دیگری انجام دهند و یا تنهایی بخواهند وقت خود را بگذرانند از اجتماع دور می شود و کودک منزوی خواهد شد.

متخصصان روانشناسی کودک معتقدند ما در هر دوره سنی ویژگی‌ها و نیازهایی داریم که باید به آن‌ها توجه کرد.

بی‌توجهی به این نیازها قطعاً تأثیرات منفی خودش را در شرایط روحی و رفتارهای هرکدام از ما باقی می‌گذارد.

در میان تمامی این دوره‌های سنی کودکی یکی از مهم‌ترین آنهاست. به همین دلیل روانشناسی کودکان ابتدایی به طور اختصاصی مطالعه می شود.

مشکلاتی که در این دوره سنی برای هرکدام از ما اتفاق بیفتد می‌تواند حتی تا بزرگسالی نیز فرد را درگیر خود کند.

به همین خاطر مشاورین همیشه به پدر و مادرها توصیه می‌کنند که پیش از فرزندآوری اطلاعات خود را راجع به ویژگی‌ها و نیازهای روحی او افزایش دهند.

اما همان‌طور که گفتیم سال‌های دبستان در میان تمامی دوره‌های کودکی اهمیت بیشتری دارند.

از این رو نیاز است که بازی های گروهی در مدارس به صورت ویژه ای برگزار کنند که نه تنها کودکی تنها نماند بلکه از این موقعیت برای ایجاد دوستی و همدلی استفاده کرد.

مهارت‌های اجتماعی برای رشد کودکان ضروری هستند و بازی‌های گروهی برای بچه‌ها فرصت‌های زیادی را برای یادگیری این مهارت‌های مهم فراهم می‌کنند.

اگر بخواهیم به فواید بازی‌های گروهی برای کودکان در زمینه مهارت‌های اجتماعی بپردازیم، دو نکته قابل توجه است.

این بازی‌ها هم به لحاظ تعاملات اجتماعی و هم به لحاظ قواعد داخل بازی برای کودک، آموزنده هستند.

برای مثال ممکن است شما مهارت‌های گوش دادن فعال و همدلی را به فرزندتان آموزش دهید اما کودکتان زمانی می‌تواند این مهارت‌ها را بیاموزد که در طی بازی‌های گروهی آن‌ها را تمرین کند.

ناگفته نماند که ماهیت بازی‌های گروهی به دلیل ارتباط میان چند نفر، می‌تواند چالش برانگیزتر و پیچیده‌تر از موقعیت‌های آموزشی دیگر باشد.

بازی های گروهی به کوکان یا دانش آموز که همکاری تیمی داشته باشند و از یکدیگر حمایت کنند و حتی با یکدیگر به صورت رقیب بازی کنند.

دوران کودکی مخصوصا در مدرسه زمان فوق‌العاده‌ای برای یادگیری مهارت‌های مختلف و به خصوص یادگیری کار تیمی است.

بازی‌ها این مهارت‌ها را در قالبی ساده‌تر و جذاب‌تر به کودکان آموزش می‌دهند.

پذیرش تفاوت‌ها، تاب‌آوری، تقسیم وظایف، مشارکت و در یک کلمه انجام کار تیمی  از جمله فواید بازی‌های گروهی برای کودکان هستند که به صورت مداوم تمرین و تقویت می‌شوند.

بسیاری از ما به طور روزانه با افسردگی و استرس دست به گریبانیم. به جرئت می‌توان گفت بچه‌ها و بزرگسالان به طور یکسان در معرض این مشکلات روحی هستند.

تفاوت این جاست که در حالی که بزرگسالان ممکن است راه‌هایی مثل پیاده‌روی روزانه را در برابر چنین احساساتی داشته باشند، بچه‌ها نمی‌توانند این‌قدر مراقب خود باشند و بیشتر اوقات به کمک خارجی نیاز دارند.

روانشناسان معتقدند یکی از فواید بازی‌های گروهی برای کودکان، کاهش تنش‌هاست.

بازی‌های گروهی بچه‌ها را در ارتباط با یکدیگر قرار می‌دهد و به این وسیله به کودکان کمک می‌کند تا به قلمروهایی خارج از تنهایی خود سفر کنند.

در واقع انجام بازی‌های گروهی می‌تواند ذهن بچه‌ها را تحریک کند تا روی چیزی غیر از مسئولیت‌های روزانه یا احساس خستگی بعد از مدرسه تمرکز کنند.

یکی از بهترین فواید یادگیری بازی های گروهی این است که می تواند باعث بهبود مهارت های کلامی و شنیداری شود.

هرچه کودک بیشتر در محیط بازی های گروهی با همسن و سالان خود باشد احساس شادی بهتری نیز دارد.

عزت نفس در کودکان به صورت فوق العاده ای بالا می رود و کودک می تواند به دور از خانواد و به خود تکیه کند و در آینده تاثیرات مثبت بسیاری را میگذارد.

کودکان همیشه به دنبال بهترین راه ها هستند هرچند که از نظر بزرگسالان کمی بی اهمیت باشد اما همیشه می توانند برای کودکان جوابگو باشد.

ان ها همیشه به دنبال دوست هستند و این بازی های گروهی بهترین فرصت برای اجتماعی شدن کودک می باشد.

اگر چندین بار به صورت مداوم کودکان با یکدیگر به بازی های گروهی بپردازند می توانند مهارت های حل مسئله را پیدا کنند و در نوجوانی و بزرگسالی می تواند بسیار به کمک کودک بیایید.

بهترین بازی های گروهی در پیش دبستانی و یا دبستان

1. بازی تیمی صندلی خالی

تعداد بازیکنان: بیشتر از 3 نفر

لوازم مورد نیاز: صندلی (یکی کمتر از تعداد بچه‌ها)

دستورالعمل بازی: فرض کنیم تعداد افرادی که می‌خواهند این بازی تیمی را انجام دهند، 6 نفر باشند. در این حال 5 صندلی را دایره‌وار کنار هم بچینید. افراد باید دورتا دور صندلی‌ها قرار بگیرند. آهنگی را پخش کنید. تا زمانیکه آهنگ قطع نشده باشد بچه‌ها باید دورتا دور صندلی‌ها حرکت کنند. به محض قطع شدن آهنگ، هر فرد باید سعی کنید روی یک صندلی بنشیند. کسی که صندلی‌ای برای نشستن پیدا نکند از دور باری خارج می‌شود. در مرحله‌ی بعد یک صندلی دیگر را کم می‌کنیم و همین روند را تا جایی ادامه می‌دهیم که یک صندلی و دو فرد بازی را انجام دهند. بین این دو کسی برنده است که بتواند روی صندلی بنشیند. ‌

صفر تا صد مدرسه رفتن

2. بازی سبد میوه

تعداد بازیکنان: بیشتر از 15 نفر

لوازم مورد نیاز: کاغذ، نوار چسب دو طرفه و خودکار

دستورالعمل بازی: برای انجام این بازی گروهی کودک، بچه‌ها را به چهار گروه تقسیم کنید. از هر گروه بخواهید موضوعی مانند دایناسورها، گل‌ها، حیوانات، میوه‌ها، دانشمندان یا هر چیز دیگری را که دوست دارند انتخاب کنند.
به هر بازیکن یک برگه کاغذ بدهید و از آن‌ها بخواهید که نام تیم را در یک طرف کاغذ بنویسند و نوارچسب را به طرف دیگر بچسبانند. همه‌ی اعضا را با هم ترکیب کنید و از همه بخواهید که دایره‌وار قرار بگیرند و یکی به طور تصادفی در مرکز دایره بنشیند. بچه‌ها باید کاغذهای خود را مانند یک نشانگر کف زمین بچسبانند و روی آن بایستند.

کودکی که در مرکز حلقه قرار دارد نام یک گروه را صدا می‌زند. بعد از آن هر یک از اعضای آن گروه باید به مکان جدیدی در دایره منتقل شوند (جابجا شوند). در حالی که بازیکنی که در مرکز دایره قرار دارد باید سعی کند در حین این جابجایی یکی از مکان‌ها را مال خود کند و آن‌جا قرار گیرد. در نهایت کودکی که جایی برای ایستادن پیدا نکند و از دایره خارج شود باید در مرکز دایره قرار گیرد و این پروسه همینطور ادامه پیدا می‌کند.

شاید از این مقاله نیز خوشتان بیایید. بازی های کودکانه

3. بازی گروهی باب- راسو

تعداد بازیکنان: 8-15 نفر

لوازم مورد نیاز: یک جسم کوچک که بتوان آن را با احتیاط از فضای بازی عبور داد.

دستورالعمل بازی: بازیکنان این بازی تیمی را دایره‌وار بر روی زمین بنشانید. یک نفر به عنوان “باب- راسو” انتخاب می‌شود که در مرکز دایره قرار می‌گیرد. بازیکنان دستان خود را پشت سر خود قرار داده و بدون اینکه به باب اشاره‌ای در مورد موقعیت دقیق جسم داشته باشند، شی انتخاب شده را رد می‌کنند. اگر باب بتواند تشخیص دهد چه کسی شی را در اختیار داشته، آن فرد باب می‌شود و بازی ادامه می‌یابد.

6. توپ آتشین

تعداد بازیکنان: 2نفر یا بیشتر

لوازم مورد نیاز: یک توپ

دستورالعمل بازی: همانطور که در ویدیو مشاهده می‌کنید در این بازی گروهی کودک یک نفر توپ را دست می‌گیرد و به سمت بقیه قل می‌دهد. افراد نباید تا زمانی که توپ از دست نفر اول رها می‌شود؛ دست خود را به سمت توپ ببرند.

وسایل مورد نیاز برای مدرسه

7. تعقیب

تعداد بازیکنان: بیشتر از 3 نفر

لوازم مورد نیاز: فقط بچه!

یک کودک به عنوان شروع‌کننده انتخاب می‌شود و باید سعی کند دیگر کودکان را بگیرد. هر کودکی که گرفته شود، دیگر کودکی را برای تعقیب انتخاب می‌کند.

8. پرتاب گردنبند

تعداد بازیکنان: بیشتر از 2 نفر

لوازم مورد نیاز: یک گردنبند

گردنبندی به کودک اول داده می‌شود و هر کودک باید سعی کند گردنبند را به دیگر کودکان پرتاب کند. کودکی که گردنبند را بگیرد، باید بعدی باشد که گردنبند را پرتاب کند.

9. یک کلاغ چهل کلاغ

تعداد بازیکنان: بیشتر از 3 نفر

لوازم مورد نیاز: هیچی!

یک جمله به یک کودک گفته می‌شود و او باید آن را به کودک بعدی بگوید. این کار تا زمانی ادامه دارد که کودک آخر جمله را بگوید و مقایسه آن با جمله اول نشان دهد که چقدر متفاوت شده است.

شاید ازاین مقاله نیز خوشتان بیایید بازی های جذاب برای پیش دبستانی ها

10. سنگ، کاغذ، قیچی

تعداد بازیکنان: بیشتر از 3 نفر

لوازم مورد نیاز: دست!

کودکان به دو تیم تقسیم می‌شوند و بعد از گفتن سنگ، کاغذ قیچی، هرکس دستش را یکی از اشکال پایین می‌آورد. در نوع گروهی سنگ کاغذ قیچی، برایند امتیاز کسب شده در تیم، برنده را معلوم می‌کند.

11. نمایش عروسکی

تعداد بازیکنان: بیشتر از 1 نفر

لوازم مورد نیاز: وسایل کاردستی

برای اجرای این فعالیت گروهی کودکانه، کافیست از بچه‌ها بخواهید که هر کدام یک کاردستی ماسک بسازند! پس از ساخت این کاردستی‌ها کودکان با این ماسک‌ها نمایش عروسکی اجرا خواهند کرد.

شاید از این مقاله نیز خوشتان بیایید چگونه بچه های شاد تربیت کنیم؟

12. برقص و بایست

تعداد بازیکنان: بیشتر از 1 نفر

لوازم مورد نیاز: موسیقی

یک موسیقی سریع پخش می‌شود و کودکان باید به همراه آن برقصند. هربار که موسیقی متوقف شود، باید در همان حاتلت ثابت بمانند. کودکی که نتواند تا پخش دوباره موسیقی در حالت قبلی خود ثابت بماند ، می‌سوزد و بازی تا وقتی یک کودک برنده شود ادامه پیدا می‌کند.

13. مسابقه گفتاری

تعداد بازیکنان: بیشتر از 1 نفر

لوازم مورد نیاز: هیچی!

یک موضوع به کودکان داده می‌شود و آن‌ها باید به ترتیب به آن موضوع، یک جمله بگویند. کودکی که نتواند جمله بگوید، از بازی حذف می‌شود.

14. پانتومیم بازی گروهی کودکانه جذاب

تعداد بازیکنان: بیشتر از 4 نفر

لوازم مورد نیاز: موضوع برای پانتومیم

کودکان به دو تیم تقسیم می‌شوند و  از هر تیم یک نفر باید سعی کند با انجام نمایش‌های خلاقانه، موضوعی که گروه مقابل برای او انتخاب کرده را توضیح دهد. دیگر افراد تیم نیز باید حدس بزنند. درنهایت تیمی که بیشترین حدس را زده باشد برنده است.

0
Post comments