تولیدی و پخش پوشاک مدارس ایرانیان
0 Products View cart

No products in the cart.

ایده تزیین جشن الفبا

ایده تزیین جشن الفبا

ایده تزیین جشن الفبا | جشن الفبا یکی از مهمترین و به یاد ماندنی‌ترین رویدادهای زندگی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی است که پس از اتمام تحصیل در کلاس اول، برگزار می‌شود. این رویداد شاد و سرزنده‌ای که برای دانش آموزان، به قصد جشن گرفتن یادگیری حروف الفبا برگزار می‌شود. این جشن منحصر به فرد در فرهنگ مدرسه فارسی زبانان از اهیمت خاصی برخوردار است.

در فرهنگ فارسی، تاریخچه جشن الفبا به دوران باستان باز می‌گردد که از آن با نام‌های “جشن حروف”، “جشن کلمات” و “جشن زبان” هم یاد می‌شده است. این رویداد یکی از رویدادهای سنتی و فرهنگی محسوب می‌شد که هدف اصلی آن گرامی نگه داشتن زبان فارسی و ترویج علاقه‌مندی به یادگیری آن بوده است

ریشه‌های جشن الفبا به دوران باستان و زمانی برمی‌گردد که زبان و ادبیات فارسی و هنر به اوج  شکوفایی خود رسیده بود. این جشنواره پر شور و شاد از دین باستانی زردشتیان نشات گرفته شده است. در آن زمان که مردم به پرستش عناصری مقدس همچون آب، آتش، زمین و هوا می‌پرداختند و باور داشتند که این ۴ عنصر، نماد و جوهر زندگی و دانش است.

با رشد و پیشرفت فرهنگ و ادبیات فارسی از زمان زردشتیان تا به امروز، جشن الفبا به عنوان یادبودی برای این شکوفایی برگزار می‌شود.

اگرچه که این جشن باستانی بوده و از دیرباز از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، اما در برخی دوره‌های تاریخی ارزش خود را از دست داد. همین امر باعث فراموش شدن نحوه‌ی اصیل گرامی‌داشت این جشن شد و باعث ایجاد تغییر و تحولاتی در نحوه برگزاری آیین جشن الفبا شد.

جشن الفبا یک رویداد فرهنگی و اجتماعی است که به مناسبت پایان یادگیری حروف الفبا در مدرسه، برای دانش آموزان برگزار می‌شود. این مراسم برای ترویج اهمیت آموزش و تشویق دانش آموزان به ادامه راه یادگیری و پیشرفت برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشن این است که دانش آموزان سال‌های تحصیلی خود را با خاطره‌ای خوش آغاز کنند و خاطره‌ای ماندگار در ذهن آن‌ها نقش ببندد. پس می‌توان جشن الفبا را جشنی برای به خاطر ماندن شروعی دل انگیز برای تحصیل و درس خواندن در مدرسه دانست.ایده تزیین جشن الفبا

با اینکه جشن الفبا در سنین کودکی برگزار می‌شود و ممکن است به دست فراموشی سپرده شود، اما والدین و حتی مدیران مدارس با تهیه عکس و فیلم‌هایی از این جشن‌ها، خاطرات دوران کودکی را برای همگان زنده نگه می‌دارند.

درست است که جشن الفبا مختص به زبان فارسی و یادبودی از آیین زردشتیان است، اما این جشن برای سایر زبان‌ها و ادبیات‌های جهان نیز برگزار می‌شود.

تاریخ و زمان برگزاری جشن الفبا در دو هفته ابتدایی ماه می میلادی و ماه اردبیهشت هجری شمسی است. چون جشن الفبا یادآور شکوفایی زبان و ادبیات فارسی و همچنین رشد و شکوفایی تحصیلی دانش آموزان است، در ماه اردبیهشت مصادف با فصل شکوفایی گل‌ها و بهار طبیعت برگزار می‌شود

دانش آموزان کلاس اولی پس از اینکه متوجه شدند که پس از یک سال درس خواندن مطلبی یاد گرفته و باسواد شده‌اند و بخاطر آن قرار است تشویق شوند، احساس اعتماد به نفس بیشتری دارند و خوشحالی عجیبی در آن‌ها پدید خواهد آمد. این احساسات مثبت و تاثیر گذار کودکان را به یادگیری بیشتر ترغیب خواهد کرد و کودک با علاقه و اشتیاق بیشتری به تحصیل ادامه خواهد داد.ایده تزیین جشن الفبا

در جشن الفبای کلاس اولی‌ها، کودکان در مسابقات و فعالیت‌های مختلف و جذابی شرکت می‌کنند. شرکت کردن در جشن الفبا سبب می‌شود تا کودک با دانش آموزان دیگر و هم سن و سال خود بتواند ارتباط برقرار کند. برقراری ارتباط مهارت‌های اجتماعی بچه‌ها را افزایش داده و اعتماد به نفس آن‌ها را بالا می‌برد.

هرچه جشن الفبایی که فرزندتان در آن شرکت می‌کند رنگارنگ‌تر و شاداب‌تر باشد، در تشویق آن‌ها به یادگیری بیشتر تاثیر گذار خواهد بود. در بسیاری از مدارس پرچم‌های رنگارنگ، گل‌های رنگی و تازه، تابلوها و دست نوشته‌هایی با دست خطی بسیار زیبا، برای تزئین محیط جشن الفبا استفاده می‌شود.

هر چه رنگبندی گل‌ها، پرچم‌ها و تابلوها شادتر باشد، در تقویت روحیه و شادابی دانش آموزان تاثیر بیشتری خواهد داشت.

ایده تزیین جشن الفبا

0
Post comments